top of page
Zoeken

Dilemma: Moet je als fotograaf ook zelf zichtbaar zijn in je marketing?

Bijgewerkt op: 14 jun. 2022

Als fotograaf maak je de hele dag door beelden en maak je iedereen die voor je lens verschijnt zichtbaar.


Maar hoe zit het eigenlijk met je eigen zichtbaarheid? Ben jij goed (genoeg) zichtbaar voor jouw ideale klant? Werk jij bijvoorbeeld aan je (personal) branding?



Waarom zichtbaar zijn als fotograaf?


Misschien wel de belangrijkste vraag, waarom zou je als fotograaf überhaupt zichtbaar moeten worden (in je marketing)?


Wanneer iemand op zoek is naar iemand die foto's kan maken, dan is het prettig als ze jou als fotograaf meenemen in hun keuzeproces.


Als je in iemands keuzemoment meegenomen wilt worden, dan zal je op het juiste moment zichtbaar moeten zijn. De 'moment of truth' zoals Google dat zegt. Want als men niet weet dat je als fotograaf bestaat, dan is het wel heel lastig om voor jou te kiezen.


Het blijft natuurlijk wel je eigen keuze om en hóe je zichtbaar wilt zijn.


“Zichtbaarheid kan op heel veel manieren bijvoorbeeld door het bezoeken van netwerkevents, je website, advertenties, social media etc. Maar dat zichtbaar zijn belangrijk is voor het aantrekken van nieuwe klanten, dat is wel een feit."


Klantreis voor fotografen: Hoe zoekt en kiest jouw klant?


Misschien heb je al eens gehoord van een klantreis of customer journey.


Dit is een reis die jouw (potentiële klant) doorloopt voor, tijdens en na het afnemen van jouw dienst.


Om er achter te komen hoe jij jouw potentiële klanten kan bereiken is het mooi om deze klantreis voor jouw ideale klant eens te onderzoeken. Afhankelijk van waar je nog een uitdaging ziet, kun je deze klantreis goed bestuderen om zo beter te weten waar je zichtbaar moet zijn.


Om meer nieuwe klanten aan te trekken is het vooral belangrijk om zichtbaar te zijn in de oriëntatiefase naar een fotograaf, dus vóór jouw klant een aankoop doet. Dit kan op heel veel manieren. Op hoe meer plaatsen jij aanwezig bent, hoe groter de kans dat je in het keuzemoment meegenomen wordt.


“Stel jij bent één van de 5 fotografen waar de potentiële klant wel warm van wordt, dan zal hij zich verder gaan verdiepen om tot zijn nummer 1 keuze te komen. Om die keuze te maken gaan er andere dingen meespelen dan alleen jouw portfolio zoals: Wie is de fotograaf? Hoe werkt deze fotograaf? Is hij of zij expert in een bepaald gebied? Is die expertise zichtbaar in het werk?"

In deze verdiepingsfase is het belangrijk dat jouw unieke talent zichtbaar is. Niet alleen in beeld, maar ook in tekst.


Wat kun je bijvoorbeeld vertellen of jou als fotograaf als je jezelf zichtbaar maakt:

  • Hoe ga je als fotograaf te werk en waarom is dit prettig voor de klant?

  • Op welke manier zorg je ervoor dat je de foto's maakt die je klant graag wilt zien?

  • Waarom ben je in de fotografie gestapt en hoe ben je tot jouw stijl gekomen?

  • Welke ervaring heb je al en wat vertellen tevreden klanten over je?

Door jezelf goed zichtbaar te maken en jezelf onderscheidend neer te zetten, werk je aan je (personal) branding. Dat klinkt gemakkelijk, maar het is vaak erg moeilijk om te bepalen wat je over jezelf moet vertellen. Want wat maakt jou nou uniek?


In een coachingstraject werken we daar samen naar toe. Op deze pagina vind je meer informatie.



Wat is het voordeel van jezelf laten zien als fotograaf?


Als je jezelf in gaat zetten voor je branding, dan werk je aan je personal branding. Als fotograaf ben je vaak zelf ook een groot onderdeel van de dienst die je levert.


Als je met mensen werkt, dan breng je jouw persoonlijkheid in en die heeft invloed op het eindresultaat. Vandaar dat jezelf zichtbaar maken meespeelt bij het keuzemoment.


“Men kiest niet alleen voor jouw werk maar ook voor wie jij bent. Hóe jij communiceert, te werk gaat en wat je kernwaarden zijn, het werkt allemaal door in jouw aanbod."

Als je een beeld krijgt van jou als mens dan werkt dat ook drempelverlagend. Ga je op de foto dan wil je toch even weten of je een klik kan hebben en of jij je prettig voelt bij de fotograaf.


Door jou te zien leert jouw potentiële klant je beter kennen, waardoor hij zich sneller op zijn gemak zal voelen. Een mooie basis voor een fotoshoot!



Hoeveel moet je van jezelf laten zien?


Dit is heel erg afhankelijk van je persoonlijkheid, hoe prettig jij je erbij voelt en wie je doelgroep is.


Er zijn mensen die op social media alles delen en er zijn mensen die zichzelf slechts af en toe in beeld brengen. Belangrijk is dat je weet hoe jouw klant benaderd wilt worden en dat je weet wat je precies verkoopt.


Door te onderzoeken wie jouw ideale klant(en) is krijg je een beter beeld van hoe die gene aangesproken wilt worden en wat die wilt zien. Door die klant een naam en profiel te geven wordt het makkelijker om te kiezen, ga ik dit delen of niet? Het kan ook werken om iemand eraan te koppelen waar je bijvoorbeeld heel fijn mee samen hebt gewerkt.


Als je ergens zichtbaar wordt en je twijfelt of het werkt, denk dan eens hoe zou ik het aan ..... vertellen? Door iemand in gedachten te nemen wordt het makkelijker om te bepalen hoe je zichtbaar wilt zijn.






Wat laat je als fotograaf van jezelf zien?


“Jouw talent en persoonlijkheid zorgt dat ik van je wil kopen.”

Door jezelf zichtbaar te maken geef je mensen een kijkje van jou als fotograaf en als mens.


Afhankelijk van waar je zichtbaar bent kun je ervoor kiezen om misschien nog wat meer persoonlijkheid te delen. Al is dat zeker geen must.


Vergeet niet dat het niet gaat om de aantal likes of volgers, maar ook de kwaliteit van de volgers en de acties die eruit voortkomen. Alleen volgers levert je nog geen euro’s op. Als jij kwalitatief goede volgers hebt (lees: precies je doelgroep) dan is de kans dat je met minder volgers er meer euro’s uit haalt veel groter.


Staar je dus niet alleen blind op de hoeveelheid. Mocht je social media helemaal te gek vinden en los willen gaan, dan zal ik je zeker niet tegenhouden!



Oké I GET IT! Zichtbaarheid is belangrijk...


De boodschap is denk ik wel duidelijk, zichtbaarheid met jouw talent is belangrijk om nieuwe klanten binnen te kunnen halen. Maar wat vertel jij jouw (nieuwe) klant? Hoe laat je hem kennis maken met jouw talent, je persoonlijkheid en je dienst?


Om je wat op weg te helpen zou je kunnen denk aan deze vragen:


1. Wie ben ik? (nogal een levensvraag dus maak het niet te ingewikkeld)

2. Wat maakt mijn talent, werk en werkwijze uniek?

3. Voor wie ben ik er?

4. Hoe werk ik?

5. Welk probleem los ik voor mijn klant op? En hoe?

6. Wat vertellen tevreden klanten over mij?

7. Welk effect heeft mijn eindproduct?

8. Waar raak ik door geïnspireerd?



Coaching voor fotografen om zichtbaar te worden


Heb jij moeite om te achterhalen waar je moet beginnen om zichtbaar te worden?


Of ben je al langer bezig, maar heb je geen idee hoe je meer klanten binnenhaalt?


Laten we dan eens samen kijken naar jouw klantreis, je ideale klanten en jouw talent. Vertel jij wel op de juiste plek het verhaal wat precies aanslaat? Een klantreis kan soms best ingewikkeld zijn omdat je blinde vlekken kan ervaren en er daardoor niet uit komt. Laat me je helpen om hier orde in te krijgen.


Vul hieronder het contactformulier in voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden tot persoonlijke coaching.


59 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page