top of page
Zoeken

Coaching voor fotografen: De 5 grootste uitdagingen

Bijgewerkt op: 13 jun. 2022

Tijdens het coachen van fotografen en mijn eigen zoektocht als fotograaf, viel het me op dat veel fotografen met hetzelfde worstelen. Als creatief ondernemer heb je nu eenmaal andere uitdagingen dan de meeste ondernemers. Zo is creatief bezig zijn easy peasy maar "Wat mag ik voor deze creatie nu vragen?" is een veel moeilijkere vraag. Want wat als ze je te duur vinden? Wat als ze je werk misschien niet goed genoeg vinden?


In dit blog geef ik de 5 meest terugkerende uitdagingen tijdens mijn coaching van fotografen.



Uit deze onzekerheid gaan veel fotografen gekke sprongen maken. Zonde! Want jouw kwaliteiten liggen bij het creatieve stuk, maar dat betekent niet dat je het zakelijke niet kunt leren. Want zonder de juiste prijs kunnen klanten de waarde van je product ook niet goed inschatten. Niet alleen je creativiteit bepaalt of je goed bent, maar ook je prijs, je werkwijze, je service etc.



Coaching bij fotografie #1: Wat vraag je voor je foto’s?


“Heb jij een bedrag in gedachten? Hoeveel jouw dienst waard is heeft te maken met WAT je verkoopt en hoe JIJ je werk doet. Als je ziet wat jouw waarde is, is het vragen van de bijpassende prijs een stuk minder ingewikkeld.”

Veruit de meest gestelde vraag is: wat ben ik waard? Het is ook niet makkelijk om dit te bepalen van jezelf. Als je een concurrentieonderzoek doet zal je merken dat de prijzen heel erg uit elkaar liggen. Vergeet ook niet om goed naar de kwaliteit te kijken, want ook die ligt vaak ver uit elkaar.


Net zo belangrijk is om te weten wat jij zou moeten verdienen om het leven te kunnen leven wat jij graag wilt. Hoeveel omzet heb je nodig om dit leven te bekostigen? Vergeet niet om te kijken naar je uiteindelijke winst en niet alleen naar je omzet.


Daarnaast is prijs ook een gevoel. Als je voor € 90,00 ex BTW per uur werkt, wat voel jij dan bij dat bedrag? Vind je het spannend omdat het aan de hoge kant voelt, of voel jij je gefrustreerd omdat het juist aan de lage kant is?


Al met al is er geen pasklaar antwoord op de vraag wat de ideale prijs is voor jouw fotografie. Belangrijk is er over praten om zo een beter beeld te krijgen van jezelf wat je waard bent.



Coaching bij fotografie #2: Jouw doelgroep en vakgebied bepalen


Veel fotografen die net beginnen vinden vaak alle doelgroepen nog interessant en moeten nog ontdekken welke doelgroep het beste bij ze past. Maar ook fotografen die al langer bezig zijn vinden het soms nog lastig om een doelgroep te kiezen. Al hebben ze misschien wel besloten welke doelgroep ze zeker niet (meer) interessant vinden. Kiezen is in beide gevallen een lastige taak. Want wat gebeurt er als je voor een kleinere doelgroep kiest? Mis je dan niet te veel omzet? Sluit je dan niet te veel mensen uit?


Als je een doelgroep claimt en alles eraan doet om de expert voor die specifieke doelgroep te worden, is de kans groot dat je dit meer werk oplevert dan dat je er voor iedere doelgroep een beetje bent. Als die doelgroep dan ook nog de mensen zijn waar je het liefste voor werkt dan is dat helemaal een win-win situatie. Toch?



Coaching bij fotografie #3: Hoe kan ik zichtbaar zijn en klanten aantrekken?


Om meer klanten te krijgen is het onder andere noodzakelijk dat je op de juiste plaatsen zichtbaar bent. Lees hier meer over zichtbaar zijn als fotograaf. Want als jouw potentiële klant zich gaat oriënteren omdat hij foto’s wil hebben, dan moet je wel in zijn zoektocht zichtbaar zijn. Als dat niet het geval is dan val je al af voordat je überhaupt in beeld bent geweest. Daarom is zichtbaarheid een belangrijke factor.


“Laat jezelf zien op een manier die bij jou past.”

Veel fotografen worden vooral zichtbaar met hun werk, maar vergeten dat tekst ook een belangrijke rol kan spelen net zoals jezelf zichtbaar maken. Want jouw klant kiest niet alleen voor je mooie werk, maar ook voor jou als persoon. Laat jezelf daarom ook zien! Ben jij niet zo “outgoing” en vind je het lastig om jezelf naar voor te schuiven? Onthoud dan goed dat je jezelf ook niet anders voor hoeft te doen. Ben je niet zo van de social media? Er zijn meer wegen naar Rome. Onderzoek waar jouw doelgroep zich bevindt en kies welke manier(en) van zichtbaarheid in het oriëntatieproces van de klant bij jou passen.


Coaching bij fotografie #4: Staan voor je talent


Jouw manier van kijken, je persoonlijkheid en jouw werkwijze lijken misschien in jouw ogen niet zo onderscheidend... maar dat zijn ze wel. Het is jouw unieke talent! De manier waarop jij het doet is anders dan anders en dát trekt (potentiële) klanten aan die houden van jouw manier en jouw fotografie. Ze moeten het alleen wel kunnen zien en daarom is het belangrijk dat jij gaat staan voor jouw unieke talent! Wat heb jij nodig om dit te kunnen doen? Lees hier meer over het beschermen van jouw service en daarmee jouw talent.



Coaching bij fotografie #5: Zelfverzekerd ondernemen als fotograaf


Om zelfverzekerd te werk te kunnen gaan is het fijn dat je werkt met een plan. Want als je niet weet waar je heen wilt, maakt het ook niet uit welke kant je op gaat. Als je wel weet waar je heen wilt, dan is het belangrijk dat je weet welke acties je daar naartoe brengen. Dat onderneemt prettiger en geeft zelfvertrouwen. Als coach kan ik je helpen om te bepalen wat deze acties zijn en samen met jou je ondernemersplan op te stellen.


“Geluk gebeurt wanneer kans en voorbereiding elkaar ontmoeten.”

Daarnaast is het goed om te weten waar je weerstand ervaart of die je tegenhoudt in je groei. Als je weet waar de weerstand zit, dan weet je ook waar jouw kansen liggen. Om je te helpen deze te vinden, kun je hier de gratis weerstand checklist invullen en aan de hand van je antwoorden zal ik je op de hoogte brengen van je kansen.



Enthousiast geworden, maar hulp nodig?


Heb je zin om met je bedrijf aan de slag te gaan? Wil je kijken waar je tegenaan loopt en heb je zin om te groeien? Dan lijkt het me te gek om met jou aan je zakelijke skills te werken! Bel of mail me gerust en laten we samen kijken hoe we jouw weerstand kunnen doorbreken. Wil je al zelf aan de slag gaan? Doe dan de gratis weerstand checklist om te zien waar jouw weerstand zit.

30 weergaven0 opmerkingen
bottom of page